Οι ήχοι της Βυζαντινής Μουσικής
Γενικά στοιχεία για τους ήχους της Εκκλησιαστικής Υμνωδίας και τα Συστατικά τους
Οι εκκλησιαστικοί ύμνοι έχουν μελοποιηθεί σε οκτώ διαφορετικούς Ήχους ή Τρόπους.
Ήχος ή Τρόπος είναι ένα άκουσμα ιδιαίτερο που έχει καθορισμένα:
- τη βάση του,
- τα διαστήματά του,
- τους δεσπόζοντες φθόγγους του,
- τις μελωδικές έλξεις,
- τις καταλήξεις του.
Όλα αυτά αποτελούν τα Συστατικά των ήχων:
α) η βάση = ο φθόγγος στον οποίο θεμελιώνεται η κλίμακα του ήχου,
β) τα διαστήματα = το φωνητικό ύψος μεταξύ των φθόγγων, σταθερό για κάθε ήχο,
γ) οι δεσπόζοντες φθόγγοι = οι φθόγγοι που κυριαρχούν στη μελωδία,
δ) οι καταλήξεις = οι στάσεις που γίνονται στους δεσπόζοντες φθόγγους και έχουν σχέση με τη στίξη του ποιητικού κειμένου:
δ.1) όταν υπάρχει κόμμα οι καταλήξεις ονομάζονται ατελείς,
δ.2) όταν υπάρχει άνω τελεία ή τελεία ονομάζονται καταλήξεις εντελείς,
δ.3) όταν τελειώνει το κείμενο, οι μουσικές καταλήξεις λέγονται τελικές,
ε) οι έλξεις = οι δεσπόζοντες έλκουν τους φθόγγους πάνω ή κάτω από αυτούς.
Με αυτές τις μετακινήσεις των άλλων φθόγγων προς τους δεσπόζοντες δίνεται το ήθος του κάθε ήχου και ο χαρακτήρας των μελωδιών του.
Γνώρισμα των ήχων είναι το απήχημα του, μια σύντομη μουσική φράση που δίνει την «ιδέα» του ήχου.
Οι ήχοι διακρίνονται σε:
κυρίους
-Πρώτος,
-Δεύτερος,
-Τρίτος,
-Τέταρτος,
και σε πλαγίους
-Πλάγιος του Πρώτου,
-Πλάγιος του Δευτέρου,
-Πλάγιος του Τρίτου ή Βαρύς,
-Πλάγιος του Τετάρτου.
Η βάση του κυρίου ήχου απέχει θεωρητικά από τη βάση του πλαγίου του τέσσερις φωνές.
Στην πραγματικότητα η εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική έχει περισσότερους από οκτώ ήχους, όλοι όμως εντάσσονται στις γενικές κατηγορίες της οκτωηχίας.
Όταν οι κύριοι ήχοι τελειώνουν:
- δυο φωνές κάτω από τη βάση τους, ονομάζονται μέσοι
- τρεις φωνές κάτω από τη βάση τους, ονομάζονται παράμεσοι.
- δυο φωνές πάνω από τη βάση τους ονομάζονται δίφωνοι,
- όταν τελειώνουν τρεις φωνές τρίφωνοι,
- τέσσερις φωνές τετράφωνοι,
- πέντε φωνές πεντάφωνοι και
- όταν καταλήγουν επτά φωνές πάνω από τη βάση τους ονομάζονται επτάφωνοι.
Διαφορές των ήχων
Κάθε ήχος έχει τη δική του κλίμακα και διαφορετικά αποστάσεις ανάμεσα στους φθόγγους.
Η απόσταση ανάμεσα σε δύο - οποιουσδήποτε - φθόγγους ονομάζεται Διάστημα.
Το διάστημα μεταξύ δύο συνεχόμενων φθόγγων της μουσικής κλίμακας ονομάζεται:
Διάστημα Δευτέρας ή Τόνος. π.χ.
Ονομάζεται και Φωνή, οπότε η απόσταση από τον ΔΙ στον ΚΕ είναι διάστημα δευτέρας ή απόσταση ενός τόνου ή απόσταση μιας φωνής.
Το διάστημα μεταξύ τριών συνεχόμενων φθόγγων ονομάζεται:
Διάστημα Τρίτης ή Διφωνία. π.χ.
(Το διάστημα από τον ΝΗ στον ΒΟΥ ανεβαίνοντας, αποτελείται από τρείς φθόγγους και είναι απόσταση δύο τόνων ή δύο φωνών. Ξεκινώντας από τον ΝΗ (που δεν τον μετράμε) έχουμε:
φθόγγος ΠΑ και φθόγγος ΒΟΥ, δηλαδή δύο φθόγγοι - φωνές ο ΠΑ και ο ΒΟΥ, άρα δίφωνία.)
Το μεταξύ τεσσάρων συνεχόμενων φθόγγων διάστημα ονομάζεται:
Διάστημα Τετάρτης ή Τριφωνία. π.χ.
(Το διάστημα από τον ΝΗ στον ΓΑ αποτελείται από τέσσερις φθόγγους (ΝΗ - ΠΑ - ΒΟΥ - ΓΑ) και είναι απόσταση τριών τόνων ή τριών φωνών.
Ξεκινώντας από τον ΝΗ (που δεν τον μετράμε) έχουμε:
φθόγγος ΠΑ, φθόγγος ΒΟΥ και φθόγγος ΓΑ, δηλαδή τρεις φθόγγοι - φωνές ο ΠΑ, ο ΒΟΥ και ο ΓΑ, άρα τριφωνία.)
Το μεταξύ πέντε συνεχόμενων φθόγγων διάστημα ονομάζεται:
Διάστημα Πέμπτης ή Τετραφωνία. π.χ.
Το μεταξύ έξι συνεχόμενων φθόγγων διάστημα ονομάζεται:
Έκτης ή Πενταφωνία π.χ.
Το μεταξύ οκτώ συνεχόμενων φθόγγων διάστημα ονομάζεται:
Ογδόης ή Επταφωνίας ή Διαπασών π.χ.
Τετράχορδο
Μια σειρά τεσσάρων συνεχόμενων φθόγγων ονομάζεται Τετράχορδο.
Παράδειγμα:
- Τετράχορδο ΠΑ – ΒΟΥ – ΓΑ – ΔΙ
- Τετράχορδο ΚΕ – ΖΩ – ΝΗ – ΠΑ'
Τόνος
Το διάστημα ανάμεσα σε δύο συνεχόμενους φθόγγους ονομάζεται γενικά Τόνος.
Στη Βυζαντινή Μουσική έχουμε Τόνους:
- Μείζονες
- Ελάσσονες
- Ελάχιστους
- Ημίτονα
- Εναρμόνιες Διέσεις
- είτε χωρίζει τα δύο τετράχορδα και λέγεται διαζευκτικός τόνος,
(χαρακτηριστικό των πλαγίων ήχων), - είτε βρίσκεται στο τέλος της κλίμακας και ονομάζεται προσλαμβανόμενος τόνος (χαρακτηριστικό των κυρίων ήχων).
Υπερβατή ανάβαση και κατάβαση των φωνών (α)
Διαστήματα Τρίτης - Διφωνία
Η υπερβατή ανάβαση δύο φωνών δηλώνεται:
1. Με το Κέντημα σε σύνθεση με το Ολίγον ή την Οξεία
Διαστήματα Τετάρτης - Τριφωνία
Η υπερβατή ανάβαση τριών φωνών επιτυγχάνεται με τη συμπλοκή χαρακτήρων που το άθροισμά τους είναι τρεις φωνές.
1. Ολίγον ή Οξεία και Κέντημα:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...