Τα συστατικά της Βυζαντινής Μουσικής.
Τα θεμελιώδη συστατικά της Βυζαντινής Μουσικής είναι:
1. Ο Φθόγγος - το Διάστημα - ο Τόνος
Η Βυζαντινή Μουσική γράφεται με γράμματα - σύμβολα που ονομάζονται μουσικοί χαρακτήρες.Οι μουσικοί χαρακτήρες διαβάζονται με μικρές μουσικές συλλαβές που λέγονται φθόγγοι.Ο φθόγγος είναι ένας ήχος που έχει ένα ορισμένο τονικό ύψος, δηλαδή ορισμένη χαμηλή ή υψηλή οξύτητα. Αν χρησιμοποιούσαμε τη θεωρία της Φυσικής θα λέγαμε ότι, ο κάθε φθόγγος είναι ένας βόμβος – ήχος με μια συγκεκριμένη συχνότητα, χαμηλή ή υψηλή.
Οι φθόγγοι που χρησιμοποιεί η Βυζαντινή Μουσική για την παραγωγή του μέλους και κατά σειρά οξύτητας είναι επτά:
ΝΗ – ΠΑ – ΒΟΥ – ΓΑ – ΔΙ – ΚΕ – ΖΩ
Οι φθόγγοι διαφέρουν μεταξύ τους κατά την οξύτητα: δηλαδή ο ΠΑ είναι βαρύτερος από τον ΒΟΥ και ο ΚΕ είναι οξύτερος από τον ΔΙ.
Αν προχωρήσουμε μετά τον άνω ΖΩ στον επόμενο φθόγγο θα διαπιστώσουμε ότι το άκουσμα είναι ίδιο με τον πρώτο φθόγγο ΝΗ αλλά είναι οξύτερος, οπότε ονομάζουμε και τον φθόγγο αυτόν ΝΗ και τον γράφουμε ΝΗ’ για να τον ξεχωρίζουμε, κοκ.
Επίσης, αν κατέβουμε από τον πρώτο ΝΗ θα συναντήσουμε τον κάτω ΖΩ οποίος έχει το ίδιο άκουσμα με τον άνω ΖΩ αλλά μια οκτάβα βαρύτερος τονικά.
Τα ίδια ισχύουν και για τους υπόλοιπους φθόγγους.
Η Βυζαντινή Μουσική είναι χωρισμένη σε Ήχους, δηλαδή σε Τρόπους ψαλσίματος (κάτι ανάλογο με τις κλίμακες "ματζόρε & μινόρε" της Ευρωπαϊκής Μουσικής).
Ο κάθε ήχος έχει τη δική του κλίμακα με διαφορετικά διαστήματα ανάμεσα στους φθόγγους του.
- Το διάστημα μεταξύ δύο συνεχόμενων φθόγγων της μουσικής κλίμακας ονομάζεται Διάστημα Δευτέρας ή Τόνος. π.χ.
- Το διάστημα μεταξύ τριών συνεχόμενων φθόγγων ονομάζεται Διάστημα Τρίτης ή Διφωνία. π.χ.
φθόγγος ΠΑ και φθόγγος ΒΟΥ, δηλαδή δύο φθόγγοι - φωνές ο ΠΑ και ο ΒΟΥ, άρα δίφωνία.
- Το μεταξύ τεσσάρων συνεχόμενων φθόγγων διάστημα ονομάζεται Διάστημα Τετάρτης ή Τριφωνία. π.χ.
Ξεκινώντας από τον ΖΩ (που δεν τον μετράμε) έχουμε:
φθόγγος ΚΕ, φθόγγος ΔΙ και φθόγγος ΓΑ, δηλαδή τρεις φθόγγοι - φωνές ο ΚΕ ο ΔΙ και ο ΓΑ, άρα τριφωνία.
- Το μεταξύ πέντε συνεχόμενων φθόγγων διάστημα ονομάζεται Διάστημα Τετάρτης ή Τριφωνία. π.χ.
Διάστημα ενός τόνου = 12 μόρια και ονομάζεται ΜΕΙΖΩΝ ΤΟΝΟΣ
Διάστημα μικρότερο του τόνου = 10 μόρια και ονομάζεται ΕΛΑΣΣΩΝ ΤΟΝΟΣ
Διάστημα μικρότερο του τόνου = 8 μόρια και ονομάζεται ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ ΤΟΝΟΣ
Διάστημα μισού τόνου = 6 μόρια και ονομάζεται ΗΜΙΤΟΝΟ
Διάστημα μικρότερο του ημιτόνου = 4 μόρια και ονομάζεται ΕΝΑΡΜΟΝΙΟΣ ΔΙΕΣΗ
Διάστημα μεγαλύτερο του τόνου = 14 ή 16 ή 18 μόρια - ανάλογα με το γένος & τον ήχο - και ονομάζεται ΥΠΕΡΜΕΙΖΩΝ ΤΟΝΟΣ
Κάθε κλίμακα αποτελείται από δύο όμοια τετράχορδα και από έναν μείζονα τόνο, ο οποίος:
είτε χωρίζει τα δύο τετράχορδα και λέγεται διαζευκτικός τόνος, (χαρακτηριστικό των πλαγίων ήχων),
είτε βρίσκεται στο τέλος της κλίμακας και ονομάζεται προσλαμβανόμενος τόνος (χαρακτηριστικό των κυρίων ήχων).
Το σύνολο των μορίων σε μια κλίμακα θα πρέπει να είναι πάντοτε
72 μόρια.
2. Οι χαρακτήρες ποσότητας (φωνητικοί χαρακτήρες)
Η ανθρώπινη φωνή μπορεί να κάνει τρεις κινήσεις κατά την εκτέλεση της μελωδίας:Ανάβαση = η κίνηση από τους χαμηλούς προς τους υψηλούς φθόγγους,
Κατάβαση = η κίνηση από τους οξείς προς τους βαρείς φθόγγους,
Ισότητα = η παραμονή της φωνής σε οποιονδήποτε φθόγγο.
3) Μαρτυρίες
Στην αρχή μιας μελωδίας υπάρχει πάντοτε κάποιο σημάδι που
οναμάζεται Μαρτυρία, το οποίο "μαρτυρεί" το όνομα
του φθόγγου και το τονικό ύψος από το οποίο θα ξεκινήσει η
ψαλμώδιση του μέλους.
Η μαρτυρία δεν ψάλλεται, αλλά το ψάλσιμο ξεκινά από τον
φθόγγο που δηλώνει το σημάδι - χαρακτήρας (ίσον, ολίγον κλπ.)
που ακολουθεί μετά από την μαρτυρία.
Επομένως, ο κάθε χαρακτήρας ποσότητας μας δηλώνει τι να κάνουμε σε σχέση με το προηγούμενο σημάδι, δηλαδή, πόσους φθόγγους να ανέβουμε ή να κατέβουμε και ποιο φθόγγο να τραγουδήσουμε.
Εκτός από την αφετηρία του φθόγγου και του τονικού ύψους, οι μαρτυρίες χρησιμοποιούνται και ως οδηγός κατά τη διάρκεια της μελωδίας, δηλώνοντας αν η πορεία της έγινε σωστά.Επίσης, η μαρτυρία αναγράφεται στην κεφαλίδα των μουσικών κειμένων, δίπλα από τη λέξη Ήχος.
Η μαρτυρία δηλώνει σε τι ήχο θα πρέπει να ψαλεί η μελωδία που ακολουθεί, π.χ.
Επομένως, αν γνωρίζουμε να ψάλλουμε το προσόμοιο "Ὅλην ἀποθέμενοι" μπορούμε να ψάλλουμε το "Σταυρὸς ἀνυψούμενος..." και τα άλλα όμοια του.
4) Οι Χρονικοί χαρακτήρες
Οι χρόνοι προσδιορίζουν τη διάρκεια των φθόγγων, δηλαδή το χρονικό διάστημα που θα ψαλλεί μια νότα.
Υπάρχουν πέντε χαρακτήρες που αυξάνουν τον χρόνο, τρεις χαρακτήρες που διαιρούν τον χρόνο και τρεις χαρακτήρες σιωπής - παύσεις χρόνου μελωδίας. Παράδειγμα:
Στην α) εικόνα φαίνεται πάνω στον χαρακτήρα ποσότητας ίσον ένα σημαδάκι το οποίο υποδηλώνει ότι ο φθόγγος αυτός έχει διπλή διάρκεια σε σχέση με τον επόμενο που ακολουθεί.
Στην εικόνα β) οι τρεις τελείες υποδηλώνουν σιωπή ψαλσίματος διάρκειας τριών χρόνων.
5) Χαρακτήρες Ποιότητας και Έκφρασης
Οι χαρακτήρες ποιότητας και έκφρασης είναι άφωνα σημάδια που δηλώνουν ποικίλματα δηλαδή, μικρές κινήσεις φωνής προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Παράδειγμα:
Στην εικόνα γ) κάτω από το Ίσον υπάρχει ένα σημάδι που λέγεται ψηφιστό και ζητά έναν τονισμό του ψαλόμενου φθόγγου.
Στην εικόνα δ) υπάρχει σημάδι κάτω από το Ολίγον και ζητά ένα τίναγμα της φωνής.
Αναπαράσταση της Κλίμακας
Θεωρητικά ο ένας φθόγγος είναι πάνω από τον άλλον όταν η κλίμακα ανεβαίνει και αντίστοιχα ο επόμενος κάτω από την προηγούμενο όταν η κλίμακα κατεβαίνει.
Οι φθόγγοι = νότες στην πράξη:
Σκεφτείτε το πως ανοίγει ένα τηλεσκόπιο που το τραβάμε για να ανοίξει, όπως ανοίγουμε μια βεντάλια ή το ακορντεόν. Η δεύτερη νότα βγαίνει μέσα από την προηγούμενη αλλά, ακουστικά είναι πιο λεπτή (οξύτερη). Η τρίτη νότα βγαίνει μέσα από την δεύτερη ακόμη περισσότερο λεπτή.
Εικόνα 2.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...