Χαρακτήρες (Γράμματα της Βυζαντινής Μουσικής)
🔹Τι ονομάζονται Χαρακτήρες
Χαρακτήρες ονομάζονται τα σημάδια (σύμβολα) της Βυζαντινής Μουσικής, τα οποία δηλώνουν:
την κίνηση της φωνής (φθόγγοι – νότες)
τη χρονική διάρκεια των φθόγγων
τον τρόπο εκφοράς της μελωδίας (ποιότητα φθόγγων και συλλαβών του τροπαρίου)
Οι χαρακτήρες διακρίνονται σε:
Χαρακτήρες Ποσότητας
Μαρτυρίες
Χαρακτήρες Χρόνου
Χαρακτήρες Ποιότητας & Εκφράσεως
🎶Χαρακτήρες Ποσότητας
Για να διαβάσουμε τα μουσικά κείμενα χρησιμοποιούμε σημάδια που λέγονται χαρακτήρες ποσότητας. Αυτοί μας δείχνουν πόσες φωνές θα ανεβούμε ή θα κατεβούμε όταν ψάλλουμε. Δηλώνουν δηλαδή, την κατεύθυνση της φωνής (ανάβαση ή κατάβαση), την κίνηση που πρέπει να κάνει η φωνή κατά την εκτέλεση του ύμνου.
Χαρακτήρες Ισότητας
Χαρακτήρες Αναβάσεως
Χαρακτήρες Καταβάσεως
🔹 Χαρακτήρας Ισότητας – Ίσον
🔹 Χαρακτήρες Αναβάσεως

ανεβάζουν τη φωνή κατά μία φωνή (π.χ. από ΠΑ σε ΒΟΥ).
Η ύπαρξη διαφορετικών χαρακτήρων για την ίδια κίνηση σχετίζεται με την
ορθογραφία.
Η διαφορά τους έγκειται στον τρόπο που προφέρονται κατά το
ψάλσιμο και περιλαμβάνουν:
- Ολίγον: Ομαλή ανάβαση. Μπορεί να λειτουργεί και ως στήριγμα (δεν ψάλλεται).
- Πεταστή: Τίναγμα της φωνής προς τα πάνω. Χρησιμοποιείται και ως ποιοτικός χαρακτήρας, προσδίδοντας ενέργεια στον χαρακτήρα που στηρίζει, χωρίς να ψάλλεται η ίδια.
- Οξεία: Ακουμπά τον επόμενο φθόγγο και επιστρέφει.
- Κεντήματα: Πηδηχτή ανάβαση, σαν να «κεντάνε».
📌Το Ολίγον, η Οξεία και η Πεταστή δέχονται διαφορετική συλλαβή από αυτήν του προηγούμενου φθόγγου.
📌 Τα Κεντήματα συνδυάζονται με το Ολίγον (πάνω ή κάτω). Προφέρονται ασθενέστερα και τοποθετούνται μόνο στην άρση, ποτέ στη θέση του χρόνου.
🌟Όταν τα κεντήματα βρίσκονται πάνω από το Ολίγον, προηγείται το Ολίγον στην ανάγνωση:
📌Η Πεταστή είναι χαρακτήρας που δηλώνει τόσο ποσότητα όσο και ποιότητα. Ο τρόπος εκφοράς της κατά το ψάλσιμο επιδέχεται ποικίλες ερμηνείες και αναλύσεις, τις οποίες θα εξετάσουμε αναλυτικά σε επόμενη διδακτική ενότητα.
- Το κέντημα ανεβάζει δύο φωνές υπερβατά, π.χ. από τον ΓΑ πάμε στον ΚΕ.
- Η υψηλή ανεβάζει τέσσερις φωνές υπερβατά, π.χ. από τον ΠΑ πάμε στον ΚΕ.
🔹 Χαρακτήρες Καταβάσεως
Διαφορά υπορροής και ελαφρού:
- η υπορροή κατεβαίνει δύο φωνές συνεχόμενα, δηλαδή από τον ΒΟΥ ψάλλουμε ΠΑ, ΝΗ
- το ελαφρόν κατεβαίνει δύο φωνές πηδηχτά ή όπως ονομάζεται υπερβατά, δηλαδή από τον ΒΟΥ στον ΝΗ παραλείποντας τον ΠΑ.
- η χαμηλή κατεβαίνει τέσσερις φωνές υπερβατά, π.χ. από τον ΔΙ πάμε στον ΝΗ χωρίς να ψάλλουμε τους ενδιάμεσούς φθόγγους.
Πλοκή Χαρακτήρων
- Το Κέντημα και η Υψηλή ονομάζονται "Πνεύματα". Δεν γράφονται μόνα τους, αλλά πάνω στους χαρακτήρες του Ολίγον, της Οξείας και της Πεταστής οι οποίοι χρησιμεύουν ως στήριγμα.
- Οι υπόλοιποι φθόγγοι ονομάζονται "Σώματα".
📌 Όταν το ίσον και οι χαρακτήρες καταβάσεως βρίσκονται πάνω σε άλλους χαρακτήρες, τότε τους αφωνούν και κρατάνε μόνο την ποιότητά τους:
Συνδυασμοί Χαρακτήρων
- Συνεχής ανάβαση: Ολίγον, Οξεία, Πεταστή, Κεντήματα
- Συνεχής κατάβαση: Απόστροφος, Υπορροή
- Υπερβατή ανάβαση: Κέντημα, Υψηλή
- Υπερβατή κατάβαση: Ελαφρόν, Χαμηλή
🎼Οι Μαρτυρίες των Φθόγγων
Όπως αναφέραμε στην Θεωρία 1η Ενότητα οι φθόγγοι της Βυζαντινής Μουσικής δεν γράφονται ως ΠΑ, ΓΑ κλπ. αλλά δηλώνονται με μαρτυρίες - ειδικά σημάδια που δείχνουν:
- το όνομα του φθόγγου
- τον ήχο που έχει βάση αυτόν τον φθόγγο
- τα διαστήματα πάνω και κάτω από αυτόν.
Οι μαρτυρίες:
Δείχνουν από πού αρχίζουμε το ψάλσιμο
Επιβεβαιώνουν ότι ο φθόγγος που ψάλλαμε είναι σωστός
Υποδεικνύουν σημεία αναπνοής
Παρατηρούμε ότι τα "σημαδάκια" κάτω από το γράμμα του φθόγγου
επαναλαμβάνονται!
Τα γράμμα πάνω από το σημάδι αναφέρεται στον φόγγο της βυζαντινής
μουσικής.
🌀Παραλλαγή και Μέλος
- Παραλλαγή:
- Μέλος:
Επόμενη Ενότητα: Χρόνος - Ρυθμός
🧠 Μικρό Τεστ Θεωρίας
Ερώτηση: Ποιο είναι το βασικό σύμβολο στη Βυζαντινή μουσική;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...