Οι περίοδοι της Β. Μουσικής & οι Υμνογράφοι
Ύμνοι - Υμνογράφοι - Μαΐστορες
Η Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική διακρίνεται σε τέσσερις βασικές περιόδους:
Α΄ Περίοδος: Από τον 1ο αιώνα έως την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης
Η μετάδοση των ύμνων γινόταν κυρίως προφορικά. Οι πρώτοι χριστιανοί έψαλλαν τους
ψαλμούς του Δαυίδ και, στη συνέχεια, μικρά τροπάρια που παρεμβάλλονταν στους ψαλμούς. Από τον 2ο αιώνα, ο λαός χωριζόταν σε δύο χορούς και έψαλλε αντιφωνικά. Άλλος τρόπος ψαλμωδίας ήταν καθ’ υπακοήν: ένας ψάλτης άρχιζε το μέλος και οι υπόλοιποι τον ακολουθούσαν.
Β΄ Περίοδος: Από τον 4ο έως τον 11ο αιώνα
Χαρακτηρίζεται από τη δημιουργία των στιχηρών — τροπάρια που προηγούνται στίχου από το Ψαλτήρι.
Στον 5ο αιώνα αναπτύσσεται το κοντάκιο, ποίημα με 24 στροφές, χωρισμένο σε προοίμιο και οίκους. Ονομαστός ποιητής των κοντακίων είναι ο Όσιος Ρωμανός ο Μελωδός.
Από τον 7ο έως τον 8ο αιώνα, το κοντάκιο αντικαθίσταται από τον κανόνα — πολύστροφο ποίημα με εννέα ωδές. Κάθε ωδή περιλαμβάνει τον ειρμό και τα τροπάρια που ψάλλονται σύμφωνα με αυτόν.
Σπουδαίοι ποιητές των κανόνων είναι ο Άγιος Ανδρέας Κρήτης και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ο οποίος συνέθεσε και τον κανόνα του Πάσχα.
Υπάρχουν πλέον άλλα είδη τροπαρίων, όπως τα απολυτίκια, τα καθίσματα, τα εξαποστειλάρια, τα δοξαστικά κ.α.
Τα στιχηρά τροπάρια διακρίνονται:
> ανάλογα με το περιεχόμενό τους σε: αναστάσιμα, μαρτυρικά, θεοτοκία, νεκρώσιμα κλπ.
> ανάλογα με τη μελωδική τους φόρμα:
- σε ιδιόμελα, δηλαδή έχουν δικό τους τρόπο ψαλσίματος,
- σε αυτόμελα που το μέλος τους αποτελεί πρότυπο με βάση το οποίο ψάλλονται τροπάρια που ονομάζονται προσόμοια.
Την περίοδο αυτή δημιουργείται η Οκτώηχος από τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό.
Γ΄ Περίοδος: Από τον 12ο αιώνα έως την Άλωση της Κωνσταντινούπολης
Η υμνογραφία ολοκληρώνεται και η μουσική φτάνει σε περίοδο ακμής με την εμφάνιση των μαϊστόρων — συνθετών και ψαλτών.
Ονομαστοί μαΐστορες:
Δ΄ Περίοδος: Από την Άλωση έως σήμερα
Αρχικά περιλαμβάνει την υποπερίοδο της Τουρκοκρατίας, και αργότερα τη δημιουργία της Νέας Μεθόδου από τους τρεις μεγάλους διδασκάλους:
Χουρμούζιο, Γρηγόριο, Χρύσανθο (συγγραφέα του Μεγάλου Θεωρητικού της Μουσικής). Το 1820 εκδίδονται έντυπα μουσικά βιβλία στο Βουκουρέστι ( Πέτρος Εφέσιος) και το Παρίσι.
Κορυφαίοι μουσικοί της περιόδου:
Ιωάννης, Δανιήλ, Ιάκωβος, Κωνσταντίνος, Μανουήλ οι Πρωτοψάλτες,
Θεόδωρος Φωκαεύς κ.ά.
Δείτε: Η ιστορία της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής
Δείτε : Βιογραφικά Ερμηνευτών και Συνθετών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...