Τηλεδιδασκαλείο Ψαλτικής Τέχνης

Το Τηλεδιδασκαλείο χρησιμοποιείται ως διαδικτυακό βιβλίο. Ο δρόμος της ψαλτικής αρχίζει από την:

ΙΣΤΟΡΙΑ 3η Ενότητα: Περίοδοι της Β. Μουσικής & οι Υμνογράφοι.

Οι περίοδοι της Β. Μουσικής & οι Υμνογράφοι

Ύμνοι - Υμνογράφοι - Μαΐστορες

Η Εκκλησιαστική Βυζαντινή Μουσική διακρίνεται σε τέσσερις βασικές περιόδους:

Α΄ Περίοδος: Από τον 1ο αιώνα έως την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης

Η μετάδοση των ύμνων γινόταν κυρίως προφορικά. Οι πρώτοι χριστιανοί έψαλλαν τους

ψαλμούς του Δαυίδ και, στη συνέχεια, μικρά τροπάρια που παρεμβάλλονταν στους ψαλμούς. Από τον 2ο αιώνα, ο λαός χωριζόταν σε δύο χορούς και έψαλλε αντιφωνικά. Άλλος τρόπος ψαλμωδίας ήταν καθ’ υπακοήν: ένας ψάλτης άρχιζε το μέλος και οι υπόλοιποι τον ακολουθούσαν.


Β΄ Περίοδος: Από τον 4ο έως τον 11ο αιώνα

Χαρακτηρίζεται από τη δημιουργία των στιχηρών — τροπάρια που προηγούνται στίχου από το Ψαλτήρι. Στον 5ο αιώνα αναπτύσσεται το κοντάκιο, ποίημα με 24 στροφές, χωρισμένο σε προοίμιο και οίκους. Ονομαστός ποιητής των κοντακίων είναι ο Όσιος Ρωμανός ο Μελωδός.

Από τον 7ο έως τον 8ο αιώνα, το κοντάκιο αντικαθίσταται από τον κανόνα — πολύστροφο ποίημα με εννέα ωδές. Κάθε ωδή περιλαμβάνει τον ειρμό και τα τροπάρια που ψάλλονται σύμφωνα με αυτόν. Σπουδαίοι ποιητές των κανόνων είναι ο Άγιος Ανδρέας Κρήτης και ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ο οποίος συνέθεσε και τον κανόνα του Πάσχα.

Υπάρχουν πλέον άλλα είδη τροπαρίων, όπως τα απολυτίκια, τα καθίσματα, τα εξαποστειλάρια, τα δοξαστικά κ.α. 

Τα στιχηρά τροπάρια διακρίνονται:

 > ανάλογα με το περιεχόμενό τους σε: αναστάσιμα, μαρτυρικά, θεοτοκία, νεκρώσιμα κλπ. 

> ανάλογα με τη μελωδική τους φόρμα: 

  • σε ιδιόμελα, δηλαδή έχουν δικό τους τρόπο ψαλσίματος, 
  • σε αυτόμελα που το μέλος τους αποτελεί πρότυπο με βάση το οποίο ψάλλονται τροπάρια που ονομάζονται προσόμοια

Την περίοδο αυτή δημιουργείται η Οκτώηχος από τον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό.


Γ΄ Περίοδος: Από τον 12ο αιώνα έως την Άλωση της Κωνσταντινούπολης

Η υμνογραφία ολοκληρώνεται και η μουσική φτάνει σε περίοδο ακμής με την εμφάνιση των μαϊστόρων — συνθετών και ψαλτών.

Ονομαστοί μαΐστορες:


Δ΄ Περίοδος: Από την Άλωση έως σήμερα

Αρχικά περιλαμβάνει την υποπερίοδο της Τουρκοκρατίας, και αργότερα τη δημιουργία της Νέας Μεθόδου από τους τρεις μεγάλους διδασκάλους:

Κορυφαίοι μουσικοί της περιόδου:


Δείτε: Η ιστορία της βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής

Δείτε : Βιογραφικά Ερμηνευτών και Συνθετών


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...