Τηλεδιδασκαλείο Ψαλτικής Τέχνης

Το Τηλεδιδασκαλείο χρησιμοποιείται ως διαδικτυακό βιβλίο. Ο δρόμος της ψαλτικής αρχίζει από την:

ΤΥΠΙΚΟ 3η Ενότητα: Όρθρος

Ο Όρθρος

Τὸ Συνήθες Τυπικὸν Ὄρθρου

1. Τὸ «Εὐλογητὸς». Ὅπως καὶ στὸν Ἑσπερινό.

2. Τὸ «Τρισάγιον». Ὅπως καὶ στὸν Ἑσπερινό.

3. Καταληκτικοὶ ὕμνοι τῆς Βασιλικῆς Ἀκολουθίας.
«Σῶσον Κύριε τὸν λαόν σου...», κλπ. Παρεμβάλλεται σύντομη Αἴτηση τοῦ Ἱερέως, ποὺ καταλήγει μὲ τὴν Τριαδολογικὴ Ἐκφώνηση: «Δόξα τῇ Ἁγίᾳ, καὶ Ὁμοουσίῳ, καὶ Ζωοποιῷ, καὶ Ἀδιαιρέτῳ Τριάδι…». (Η Βασιλικὴ Ἀκολουθία σήμερα ἀπαγγέλλεται στὸν Ὄρθρο τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος.)

4. Ὁ Ἑξάψαλμος.
ρα τς νάγνωσης το ξάψαλμου εναι π τς ερότερες τς ρθρινς κολουθίας. τσι, κατ τ σωστ τυπικ τάξη, ο πιστο δεν ανάβουν κερί, δεν προσκυνούν και πρέπει ν παρακολουθον τν νάγνωσή του ρθιοι κα μ πόλυτη συχία, χωρίς σταυροκοπήματα στο ενδιάμεσο «Δόξα Πατρί και Υιό και…».

5. Ἡ Μεγάλη Συναπτὴ (τὰ Εἰρηνικά).
χορς παντ μ σύντομα «Κύριε, λέησον» μμελς· προσοχ στ «ντιλαβο... τ σ χάριτι» χορς παντάει «Κύριε, λέησον» κα χι «μήν»· πίσης στ «Τς Παναγίας χράντου...»  είθησται  ν ψέλνεται τὸ νεοφανές και μη σχετικό με την ακολουθία  «περαγία Θεοτόκε σσον μς». Άσχετο είναι επίσης τό  «περαγία Θεοτόκε πρέσβευε υπέρ  ἡμῶν».

6. Τὸ «Θεὸς Κύριος». 
μέσως μετ τν Συναπτ ψάλλονται ντιφωνικ κα μ στίχους τ «Θες Κύριος» στν χο το πρώτου πολυτικίου.

Εν ημέρα Σαββάτου άνευ εορτής, Νηστείας ή Τεσσαρακοστής αντί του «Θεός Κύριος…» ψάλλεται το «Αλληλούια…»

7. Τὰ Ἀπολυτίκια. Ψάλλονται πως ρίζει τ τυπικό.

8. Τὰ Καθίσματα τοῦ Ψαλτηρίου. 
Σήμερα, στ λατρευτικ πράξη τν νοριακν ναν καταλιμπάνεται νάγνωση τν Καθισμάτων το Λειτουργικο Ψαλτηρίου. τσι, ψάλλονται μόνο τ προσόμοια Καθίσματα (τρες στάσεις). ς πρς τ ζήτημα τς πιλογς τν προσομοίων Καθισμάτων τς ρθρινς κολουθίας, σημειώνω, ν λίγοις, τ ξς:

  • Στς καθημερινς ρθρινς κολουθίες, καθς κα στν ρθρο το Σαββάτου, ταν στ Μηναο δν περιέχονται προσόμοια καθίσματα λέγονται, κατ τ σωστ τυπικ τάξη, τ τυχόντα προσόμοια Καθίσματα τς Παρακλητικς. ντίθετα, ταν στ Μηναο χουμε καθίσματα λέγονται, κατ τ σωστ τυπικ τάξη, τ τυχόντα προσόμοια Καθίσματα τν Μηναίων.
  • Εδικ στν ρθρο τς Κυριακς, τ ναστάσιμα προσόμοια Καθίσματα (Παρακλητικ) προηγονται τν ντίστοιχων προσόμοιων Καθισμάτων τν Μηναίων. Τ ναστάσιμα προσόμοια Καθίσματα το ρθρου τς Κυριακς καταλιμπάνονται μόνο ταν μέρα τς Κυριακς συμπίπτει μ Δεσποτικ ορτ (δηλαδή, μ κολουθία, πο καταργε τελείως τν παρακλητική, πως π.χ. τ Χριστούγεννα, τ Θεοφάνεια, κα Μεταμόρφωση το Σωτρος). λλ γι ατς τς περιπτώσεις νημερωνόμαστε π τ τυπικ πο πάντα διευκρινίζει πς πρέπει ν πιλέγουμε τ καθίσματα.

Τα καθίσματα στις ακολουθίες των Κυριακών χωρίζονται σε α' και σε β΄, εμπεριέχουν δε τρία τροπάρια. 

Τις υπόλοιπες ημέρες: 

  • εν ημέρα εορτής υπάρχουν τρία καθίσματα, που εμπεριέχουν από ένα έως τρία τροπάρια.
  • σε ψιλή καθημερινή συνήθως δεν υπάρχουν καθίσματα, σε αυτή την περίπτωση αναπληρώνονται από τα καθίσματα της Παρακλητικής στον ήχο της εβδομάδας.

Σε αγρυπνίες ή σε πανηγύρι, πρίν τό τρίτο κάθισμα ψάλλεται πολυέλαιος. 

9. Τὰ Εὐλογητάρια. 
Ατηση ερέως κα τν μν Κυριακ τ ναστάσιμα Ελογητάρια σ χο πλ. α, τ Σάββατο άνευ εορτής τ νεκρώσιμα Ελογητάρια, ν στος καθημερινος ρθρους καταλιμπάνονται. Η ψαλμωδία τν ναστάσιμων Ελογηταρίων το ρθρου τς Κυριακς καταλιμπάνεται μόνο ν συμπέσει μέρα τς Κυριακς μ Δεσποτικ ορτή.

10. Ἡ Ὑπακοή. 
Διαβάζεται πακο π τ βιβλίο τς παρακλητικς, παλαιότερα εψάλλετο, κάτι που έχει διασωθεί στην πασχαλινή ακολουθία.

11. Τὰ Ἀντίφωνα καὶ τὸ Προκείμενο. 
Τ ντίφωνα κα τ προκείμενο το ωθινο Εαγγελίου τ βρίσκουμε στν Παρακλητικ ν πρόκειται γι Κυριακ. Ψάλλονται τρες (3) φορές, ν, πρν π τν 3η πανάληψή τους, προηγεται π ατ κάποιος ψαλμικς στίχος. Αν πρόκειται γι ορτ γίου τ προκείμεν το βρίσκουμε π τ μηναο και προτάσσεται το πρώτο Αντίφωνο του Τεταρτου ήχου «Εκ νεότητός μου…» τό οποίο υπάρχει στό ‘’Εγκόλπιο τοῦ Αναγνώστη’’.

12.  τάξις το ωθινο Εαγγελίου. 
ερέας κφωνε: «Το Κυρίου δεηθμεν», ερέας συνεχίζει μ τν κφώνηση: «τι γιος ε Θες μν κα ν γίοις παναπαύ...». Τέλος, χορς ψάλλει (τρς) τ στίχο: «Πάσα πνο ανεσάτω τν Κύριον», σ χο β.

13. Τὸ Εὐαγγέλιον. 
Ἐὰν πρόκειται γι Κυριακή, ναγιγνώσκεται π τ δεξι τς γίας Τραπέζης τ ωθιν Εαγγέλιον τς τυχούσης Κυριακς, ν ν πρόκειται γι καθημερινή, ορτ γίου, τ Εαγγέλιο το ρθρου τς ορτς π τν ραία Πύλη.

14. Τό νάστασιν Χριστο θεασάμενοι.
Διαβάζεται μόνο τς Κυριακς ν στος καθημερινος ρθρους δν λέμε «νάστασιν Χριστο», λλ διαβάζουμε χύμα τὸν 50ο (Ν’) ψαλμό, «λέησόν με…».

15. Ὁ Ν´ Ψαλμός. 
Εναι γνωστς σ λους 50ος Ψαλμς «λέησόν με Θεός...» Στν ναστάσιμο ρθρο τς Κυριακς 50ος ψαλμς ψάλλεται σ χο β´, (τν δε περίοδο το Τριδίου κάποιοι τον ψάλλουν σ χο πλ. δ) ντιφωνικ π τος δύο (2) χορούς, ν κατ τν ρα τς ψαλμωδίας του, γίνεται προσκύνηση το ερο Εαγγελίου.

 Στς ορτς τν γίων 50ος ψαλμς δν ψάλλεται, λλ πλς ναγιγνώσκεται π τν ναγνώστη τν Προεστ τς λατρευτικς σύναξης και τότε καταλιμπάνεται το ακροταιλευταίο «…και ελέησόν με ο Θεός».

16. Τό διόμελο το Πεντηκοσταρίου.
Εδικότερα, στν ρθρο τς Κυριακς χει ς ξς: «Δόξα... Τας τν ποστόλων...», «Κα νν... Τας τς Θεοτόκου...», «λέησόν με... ναστς ησος...».

Στς ορτς γίων τάξη διαμορφώνεται ς ξς: «Δόξα... Τας το σο σίου ( εράρχου, ποστόλου κ.ο.κ.)...», «Κα νν... Τας τς Θεοτόκου...», «λέησόν με... κα ψάλλεται διόμελος μνος τς τυχούσης ορτς».

ταν μία κολουθία δν χει διαίτερο διόμελο (το Πεντηκοσταρίου), δανείζεται να διόμελο π τν κολουθία τς Λιτς (σπερινός), προκειμένου ν καλύψει τ λειτουργικ ατ κενό. 

Στος Κυριακάτικους, ρθρους το Τριδίου πάρχουν εδικ διόμελα γι τος συγκεκριμένους στίχους:  

«Δόξα... Τς μετανοίας νοιξόν μοι...», 

«Κα νν... Τς σωτηρίας εθυνόν μοι...», 

«λέησόν με... Τ πλήθη τν πεπραγμένων μοι δεινν...».

17. Τὸ «Σῶσον, ὁ Θεὸς, τὸν λαόν σου».
Πρόκειται γι μία κόμη Ατηση το ερέα, πο καταλήγει μ τν κφώνηση: «λέει κα οκτιρμος...» και χορς ψάλλει τέσσερις φορς τριπλ «Κύριε, λέησον», δηλαδ 12 συνολικά.

18.  Οἱ Κανόνες.  
Ο Κανόνες ποτελονται π μικρότερα μέρη, πο νομάζονται δές. νας Κανόνας μπορε ν χει π δύο (2) μέχρι κα ννέα (9) δές. Κάθε μία π τς δς το Κανόνα ποτελεται π ναν (1) ερμ κα π τ Τροπάρια, πο τν κολουθον. ερμς εναι νας σύντομος μνος, πο ποτελε τ μουσικ κα μετρικ πρότυπο λων τν Τροπαρίων τς δς. Κάθε μία π τς δς το Κανόνα περιέχει, συνήθως, π δύο (2) μέχρι κα πέντε (5) Τροπάρια, τ τελευταο κ τν ποίων εναι Θεοτοκίον. 

Αν τα τροπάρια είναι τρία ή πέντε τότε επαναλαμβάνεται δύο φορές το πρώτο τροπάριο του Κανόνα, ώστε να σχηματιστεί ζυγός αριθμός τροπαρίων.

Στος νοριακούς, λοιπόν, ναος σήμερα χει πικρατήσει  τυπικ τάξη να ψάλλεται ναγιγνώσκεται μόνο α κα γ δ τν Κανόνων. 

Πρν π κάθε τροπάριο το ερμο προτάσσεται στίχος, πως «Δόξα σοι Θες μν, δόξα σοι» γι δε τν ναστάσιμο κανόνα « Δόξα τη Αγία Αναστάσει σου Κύριε» ἢ σε καθημερινή και εορτή το «γιε το Θεο, πρέσβευε πρ μν» «περαγία Θεοτόκε σσον μς» γι τ Θεοτοκία, πο παναλαμβάνονται παραίτητα πρν π κάθε τροπάριο.

Ο Κανόνες τς κολουθίας το ρθρου δν ψάλλονται διαδοχικ (δηλαδή, νας μετ τν λλο), λλ τμηματικ ν δή· ψάλλεται, δηλαδή, α δ λων τν Κανόνων, καί, ν συνεχεί, ψάλλεται γ δ λων τν Κανόνων τς κολουθίας. ν γι παράδειγμα τ τυπικ ρίζει τι πρέπει ν ψαλον 2 κανόνες ναστάσιμος κα το γίου, διαβάζουμε πρτα τν α δ το ναστασίμου κανόνα πειτα τν α δ π τν κανόνα το γίου (δν λησμονομε ν προτάσσουμε τν νάλογο στίχο) κα πεται γ δ το ναστάσιμου κα μετ γ δ το κανόνα το γίου κοκ.

19. Μεσώδιο Κάθισμα. 
κολουθε Μικρ Συναπτ το ερέα (κφώνηση: «τι Σ ε Θες μν...»). Ψάλλεται τ τυχν Μεσώδιο Κάθισμα του Μηναίου ή του Τριωδίου.

Λέγεται συνήθως, ν συνεχεί, Μικρ Συναπτ το ερέα πως μετ τν στ δή (κφώνηση: «Σ γρ ε Βασιλεύς...»).

20. Κοντάκιο – Οἶκος – Συναξάριον. 
ναγιγνώσκεται τ Κοντάκιο και ο Οκος π τν παρακλητικ κα τ Συναξάρι τς μέρας π τ μηναο. Σε καθημερινή διαβάζεται το Κοντάκιο και ο Οίκος της ημέρας από το Μηναίο ή αν δεν έχει, από το Ωρολόγιον. Την περίοδο του Τριωδίου διαβάζεται το Κοντάκιον και ο Οίκος του Τριωδίου και τα αντίστοιχα της Παρακλητικής διαβάζονται πριν από τα Μεσώδια Καθίσματα.

Στ σημεο ατ εσέρχεται  ρχιερέας - ἐὰν χοροστατε - κα μετ τ συναξάρι ο δύο χορο ψάλλουν ργ (στε ν προλάβει  πίσκοπος ν ελογήσει κα ν νέβει στ θρόνο) σ χο β τ «ες πολλ τη Δέσποτα», μέσως μετά ο εροψάλτες λαμβάνουν καιρ π τν ρχιερέα.

21. Καταβασίες.
Εθισται  πίσκοπος ν ψάλλει τς καταβασίες το δεξιο χορο. Κα ντικαθιστ τν δεξι χορ ως του εσέλθει στ ερό, μετ τ «Πσα πνο» κα «Ανετε» τν Ανων.

Ο Καταβασίες είναι οι Ειρμοί των κανόνων είτε της εορτής, είτε της περιόδου και ψάλλονται με αργό ρυθμό. Στν Καταβασία της η δς, προτασσόμενου το στίχου «Ανομεν, ελογομεν…», γίνεται κατάληξη.

Ο σωστός τρόπος ψαλμώδησις των καταβασιών διασώζεται στην Παννυχίδα της Ανάστασης, όπου ψάλλονται όλες οι δές του Κανόνα και στο τέλος κάθε δὴς επαναλαμβάνεται ο Ειρμός ως Καταβασία.

Αν δεν προβλέπονται καταβασίες από το Τυπικό, τότε ψάλλεται μόνο ο Ειρμός της γ΄ και στ΄δής. Ακολουθεί το Συναξάρι και ψάλλεται το «Ανομεν, ελογομεν…» με τον Ειρμό της η΄ δής του κανόνα.

Τ σημεο ατ ταν παλαιότερα τέρα, λανθασμένη θέση το ωθινο Εαγγελίου με όλη της την τάξη, όπως ήδη αυτή προαναφέρθει, κάτι που όμως συνεχίζεται και στις ημέρες μας κατ’ έθος.

22. Τὴν Τιμιωτέραν.
Μετ τν κφώνηση το Διακόνου το ερέως «Τν Θεοτόκον κα Μητέρα το Φωτός, ...», στιχολογία τς Τιμιωτέρας ψάλλεται στν χο τν καταβασιν· πεται ο Ειρμός της θ(νάτη) δὴς τν καταβασιν.

Αν δεν εψάλησαν καταβασίες τότε μετά την θ΄ δή συνάπτεται το «Άξιον εστίν…».

ταν τ ρίζει τ τυπικό, σ δεσποτικς κα θεομητορικς ορτς δν στιχολογεται Τιμιωτέρα λλ ψάλλεται λη νάτη δή.

Ατηση το ερέως κα μετά, φόσον εναι Κυριακή, ψάλλεται τρς τ «γιος, Κύριος Θες μν...» σ χο β´, πρν τ ξαποστειλάρια.

Σε καθημερινή ψάλλουμε μέσως μετά την αἴτηση τ ξαποστειλάρια.

23. Τα ξαποστειλάρια.
Τ ναστάσιμα ξαποστειλάρια βρίσκονται στ τέλος τς Παρακλητικς μαζ μ τ ωθινά· πίσης σ ορτς γίων ξαποστειλάρια βρίσκονται κα στ Μηναα.

Ακολούθως ο α Δομέστικος το δεξιο χορο ρχεται στ μέσο το ναο μπροστ π τ θρόνο το πισκόπου πο χοροστατε κα παγγέλει μμελς «Κέλευσον, Δέσποτα γιε· χος τάδε» ( χος το πασαπνοαρίου). πίσκοπος στρέφεται στν δεξι χορ κα «κελεύει» ελογώντας. Τότε κα πρωτοψάλτης νεβαίνει στ θέση του γι ν ψάλλει:

24. Τό Πασαπνοάριο.
Ψάλλονται ο στίχοι «Πσα πνο» κα «Ανετε». ς πρς τ μουσική του πόδοση τ Πασαπνοάριο κολουθε τν τυχόντα χο το πρώτου π τ Στιχηρά των Αίνων.

φόσον θ χοροστατήσει πίσκοπος ψάλλεται σ ατ τ σημεο τ μάθημα «Τν Δεσπότην κα ρχιερέα μν» σ χο βαρὺ, στε πίσκοπος ν λάβει καιρό.

25.  Στιχολογία τν Ανων.
Δυστυχς, στος νοριακος ναος σήμερα, κατ κανόνα, Στιχολογία τν Ανων, χάριν συντομίας, παραλείπεται. τσι, μετ τ Πασαπνοάριο, ψάλλονται τ Στιχηρ τν Ανων.

26. Τά Στιχηρ τν Ανων.
νάμεσα στος τελευταίους στίχους τς Στιχολογίας τν Ανων παρεμβάλλονται τ λεγόμενα Στιχηρ τν Ανων. Τ Στιχηρ τν Ανων βρίσκονται γραμμένα στν Παρακλητικ στ Μηναα, λλ κα στ Τριώδιο, κα τ Πεντηκοστάριο). Εναι ο μνοι, πο κολουθον τν τυπικ νδειξη: «Ες τος Ανους, στμεν στίχους ... κα ψάλλομεν στιχηρ προσόμοια...». ριθμς τν Στιχηρν τν Ανων δν εναι σταθερός, λλ μεταβάλλεται νάλογα μ τ λειτουργικ ξία τς ρθρινς κολουθίας.

27. Τό Δοξαστικό τν Ανων.. Στιχολογία τν Ανων, πως λες ο στιχολογίες το Σαββαΐτικου τυπικο, τελειώνει μ τος πείσακτους στίχους: «Δόξα Πατρί... Κα νν...».

μνος ατός, κυρίως ξαιτίας τς μουσικς του διαιτερότητας, δεσπόζει νάμεσα στ πόλοιπα Στιχηρ τν Ανων, ς πανηγυρικότερος, γιατ σ ντίθεση μ τ Δοξαστικό, τ λλα Στιχηρ τν Ανων εναι, κατ κανόνα, Προσόμοια (δηλαδή, δν χουν δική τους μουσική, λλ ντιγράφουν μουσικ κα μετρικ κάποιον λλο μνο, πο νομάζεται Πρωτομελν Ατομελόν). Τέλος, σον φορ τ μουσικ μέλος τν διαφόρων Δοξαστικν τν Ανων, σήμερα τ βρίσκουμε καταγεγραμμένο σ εδικς κδόσεις μουσικν βιβλίων, πως, τ Δοξαστάριον κ..

Ανάμεσα στ Δοξαστικ τν Ανων δεσπόζουν (ς πρς τ λειτουργική τους ξία) τ νδεκα (11) ναστάσιμα Δοξαστικ ( ωθινά), πο ψάλλονται στος ρθρους τν Κυριακν.

Σ παράρτημα στ τέλος τς Παρακλητικς πάρχουν καταγεγραμμένα τ νδεκα (11) ναστάσιμα Δοξαστικ τν Ανων, μαζ μ τ ντίστοιχα ναστάσιμα ξαποστειλάρια, πο τ συνοδεύουν.

2ος στίχος («Κα νν...») στν ρθρο τς Κυριακς «περευλογημένη πάρχεις...» πάντα ψάλλεται σ χο β.

28.  Δοξολογία.
Ἐὰν εναι Κυριακ ψάλλεται Δοξολογία στν χο τς βδομάδας κα χι στν χο το Δοξαστικο· ἐὰν όμως, εναι ορτ γίου στν χο το Δοξαστικο ( στν χο το πολυτικίου).

Στ τέλος το ρθρου, π χο α ως κα δ τς Κυριακς ψάλλεται τ «Σήμερον Σωτηρία», ν π χο πλ. α ως κα πλ. δ τ «ναστς κ το μνήματος».

Τὶς καθημερινς μετά την δοξολογία ψάλλεται τ πολυτίκιο της ημέρας ή το εορταζόμενου γίου.

Εν τις ημέρες των Δεσποτο-Θεομητορικών εορτών ψάλλεται τό πολυτίκιο της εορτής.

Αν η ακολουθία της ημέρας δεν δικαιούται Μεγάλη Δοξολογία, τότε μετά τους αίνους αναγιγνώσκεται η μικρά Δοξολογία, ακολουθούν αιτήσεις του ιερέως και κατόπιν ψάλλονται τα Απόστιχα των αίνων. Η ακολουθία κατακλείεται με το Τρισάγιον, το Απολυτίκιον  και το θεοτοκίον της ημέρας. Τα θεοτοκία αυτά βρίσκονται στο Ωρολόγιο, όμως στη σημερινή ενοριακή πρακτική παραλείπονται.

Εὐλογία τς ρτοκλασίας γίνεται - μλλον παράτυπα - και στν κολουθία το ρθρου μετ π τ Μεγάλη Δοξολογία, ή μετά την οπισθάμβωνο ευχή της Θείας Λειτουργίας.


Διαβάστε περισσότερα
 εδώ (τυπική τάξη Όρθρου) 

 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...