Τηλεδιδασκαλείο Ψαλτικής Τέχνης

Το Τηλεδιδασκαλείο χρησιμοποιείται ως διαδικτυακό βιβλίο, αρχίζετε την ανάγνωση από την:

ΔΡΑΣΗ 2η Ενότητα: Μελωδικές Ασκήσεις 4-15

Μαθαίνοντας να μελετάμε σωστά

Oι χαρακτήρες ολίγον και απόστροφος

Ὁ μαθητής πρέπει νά διαβάσει τίς παρακάτω ἀσκήσεις ἀκολουθώντας τον παρακάτω κανόνα:

  • Πριν ἀρχίσει την μελέτη της άσκησης, ὀφείλει νά επαναλλάβει αρκετές φορές την κλίμακα.
  • Θά διαβάζει πολλές φορές τήν ἄσκηση,  χωρίς ρυθμό καί χωρίς μελωδική εκφορά (ἁπλή ἀνάγνωση).
  • Θα μετρά τον κάθε φθόγγο ως ένα χρόνο, χτυπώντας ρυθμικά και σταθερά το χέρι σε μια σκληρή επιφάνεια π.χ. τραπέζι.
  • Θά διαβάζει τήν ἄσκηση αρχικά σέ πολύ ἀργό χρόνο ἐκτελώντας ρυθμό δίσημο καί προσέχοντας νά μήν μεταβάλλεται ἡ ταχύτητα τῆς ἀνάγνωσης (ρυθμική ἀνάγνωση).
  • Κατόπιν θά διαβάζει τήν ἄσκηση πάλι χωρίς να την ψάλλει ἀλλά με πιό σύντομο ρυθμό, μέχρι η άσκηση να ρέει με άνεση (ρυθμική ἀνάγνωση).
  • Έπειτα, θά ψάλλει τήν κάθε ἄσκηση, κρατώντας πάντοτε σταθερά τόν χρόνο μέ τό χέρι, χρησιμοποιόντας τη συλλαβή "να"  αντί για το όνομα των φθόγγων.
  • Στη συνέχει θα ψάλλει την άσκηση χρησιμοποιώντας τα ονόματα των φθόγγων (παραλλαγή).
  • Οι σπουδαστές που παρακολουθούν μόνο την Πρακτική Κατεύθυνση αν δυσκολεύονται πολύ να διαβάζουν τις ασκήσεις με τις ονομασίες των φθόγγων μπορούν να χρησιμοποιούν μόνο τη συλλαβή "νε" για κάθε χαρακτήρα.

Ο σπουδαστής χρειάζεται να μελετά ὅλες τίς ἀσκήσεις πού θά τοῦ δίνονται στά ἑπόμενα μαθήματα μέ τήν ἴδια μέθοδο.




πατήστε την εικόνα για να δειτε την 4η άσκηση β. μουσικής

πατήστε την εικόνα για να δειτε την 7η άσκηση β. μουσικής




πατήστε την εικόνα για να δειτε την 13η - 15η άσκηση β. μουσικής

Τό ἴσον δηλώνει επανάλληψη του προηγούμενου φθόγγου, τό ὀλίγον ἀνεβαίνει 1 φθόγγο καί ἡ ἀπόστροφος δηλώνει κατάβαση  1 φθόγγο.

Ἡ μαρτυρία μᾶς ὑποδεικνύει τό φθόγγο καί τόν ἦχο στόν ὁποῖο βρισκόμαστε. Τή συμβουλευόμαστε ἀλλά τήν προσπερνοῦμε χωρίς νά τή διαβάζουμε ή να την  ψάλλουμε.

Οἱ διαστολές ( | ) χωρίζουν τό μέλος σέ μέτρα. 


Επεξήγηση:

Κάθε χαρακτήρας ποσότητος ἔχει διάρκεια ἑνός χρόνου, δηλαδή μιᾶς κινήσεως τῆς χειρός ἀπό πάνω πρός τά κάτω ἤ ἀντίστροφα .

Ἐπειδή τό κάθε μέτρο στίς παρακάτω ἀσκήσεις ἀποτελεῖται ἀπό δύο χαρακτῆρες, ἄρα ἔχει δύο χρόνους καί γι΄ αὐτό τό λόγο διαβάζουμε τόν κάθε χαρακτήρα κινώντας ρυθμικά τό χέρι μας ὡς ἑξῆς:

Κρατώντας τόν ἀγκώνα προσκολημμένο στά πλευρά μας, ἔχουμε τό χέρι ψηλά. Ὅταν διαβάζουμε τόν πρῶτο χαρακτήρα τοῦ μέτρου κατεβάζουμε τό χέρι ἀπότομα μέχρι νά σχηματίσει ὀρθή γωνία μέ τό σῶμα μας. Αὐτή ἡ κίνηση ὀνομάζεται «θέση» καί εἶναι τό ἰσχυρό μέρος τοῦ μέτρου.

Ἡ δεύτερη κίνηση τοῦ χεριοῦ γίνεται πρός τά ἐπάνω ὅταν διαβάζουμε τό δεύτερο χαρακτήρα τοῦ μέτρου. Ὀνομάζεται «ἄρση» καί εἶναι τό ἀσθενές μέρος τοῦ μέτρου.

Οἱ δύο αὐτές κινήσεις πρέπει νά εἶναι ἰσόχρονες. 

Αυτός ο ρυθμός μουσικής ανάγνωσης ονομάζεται Δίσημος.


πατήστε την εικόνα για να δειτε τον ήχο της άσκησης της β. μουσικής που ακολουθεί

πατήστε την εικόνα για να δειτε την άσκηση <Κύριε ελέησον> με γράμματα και συλλαβέςπατήστε την εικόνα για να δειτε την μαρτυρία της άσκησης <Κύριε ελέησον> με γράμματα και συλλαβές


Επόμενη Ενότητα: Χαρακτήρες της Βυζαντινής Μουσικής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...