Τηλεδιδασκαλείο Ψαλτικής Τέχνης

Το Τηλεδιδασκαλείο χρησιμοποιείται ως διαδικτυακό βιβλίο. Ο δρόμος της ψαλτικής αρχίζει από την:

ΑΚΟΥΣΜΑ 15η Ενότητα: Ανοιξαντάρια - Μακάριος ανήρ σε πλ.δ'

Ανοιξαντάρια Φωκαέως & Μακάριος ανήρ σε Πλάγιο Τέταρτο Ήχο


1η απόδοση:  Ανοιξαντάρια Θεοδώρου Φωκαέως, Θρασύβουλος Στανίτσας, ήχος πλ δ'

Μακάριος ανήρ - Παναγιώτης Νεοχωρίτης ήχος πλ.δ'

Ανοιξαντάρια

Κατ' αρχήν τα Ανοιξαντάρια, εμπεριέχονται μέσα στον Προοιμιακό, που διαβάζεται κατά την έναρξη της Ακολουθίας του Εσπερινού.

🕯️ Τα Ανοιξαντάρια ψάλλονται παραδοσιακά στις αγρυπνίες των Μεγάλων Δεσποτικών και Θεομητορικών Εορτών, σύμφωνα με την αρχαία εκκλησιαστική τάξη. Πρόκειται για μελωδικά μέλη που αποδίδονται πριν το Κεκραγάριον, και έχουν έντονο δοξολογικό και τριαδολογικό χαρακτήρα.

📜 Ωστόσο, στην πράξη, συχνά ψάλλονται και στις πανηγυρικούς Εσπερινούς ναών που τιμούν τον εορτάζοντα Άγιο, ακόμα κι αν δεν τελείται πλήρης αγρυπνία. Αυτό αποτελεί μια νεότερη συνήθεια, που δεν ακολουθεί αυστηρά το τυπικό, αλλά έχει επικρατήσει σε πολλές ενορίες. Στα Μηναία αναγράφεται στην αρχή της ακολουθίας του εορταζόμενου Αγίου, να ψαλλεί το "Μακάριος ανήρ" και όχι τα ανοιξαντάρια, ως κομμάτι από το τυπικό του εσπερινού, κάτι που τηρείται στο Άγιον Όρος.

📘 Μάλιστα, εγκύκλιος του 1880 αναφέρει ότι τα Ανοιξαντάρια και το οκτάηχον «Θεοτόκε Παρθένε» προβλέπεται να ψάλλονται μόνο στις αγρυπνίες, και όχι σε άλλες ακολουθίες, για λόγους που γνωρίζει η Εκκλησία.


Μακάριος ανήρ

Το «Μακάριος ἀνήρ» είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά ψαλμικά μέλη του Εσπερινού, με βαθύ θεολογικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο. Ας δούμε πότε και πώς ψάλλεται:

📜 Πότε ψάλλεται το «Μακάριος ἀνήρ»

  • Κανονικά ψάλλεται ή στιχολογείται στον Εσπερινό του Σαββάτου, δηλαδή στην αρχή της Κυριακής, ως μέρος του Α' καθίσματος του Ψαλτηρίου 
  • Σε αγρυπνίες Αγίων που τιμώνται με πολυέλεο, το «Μακάριος ἀνήρ» αντικαθιστά τα Ανοιξαντάρια και ψάλλεται σε αργό ή ειρμολογικό μέλος
  • Σε μικρές Θεομητορικές εορτές ή μεγάλες πανηγύρεις, μπορεί να ψαλεί η πρώτη στάση του, ειδικά αν τελείται αγρυπνία
  • Στο Άγιον Όρος, η πρακτική είναι πιο αυστηρή: ψάλλεται μόνο όταν υπάρχει αγρυπνία, και συχνά σε ήχο πλ. Α' εκ του Κε
Ακούστε εδώ μια συντομότερη εκδοχή σε ήχο Λέγετο:


🎼 Μουσική και αισθητική επιλογή

  • Το μέλος μπορεί να είναι αργό σύντομο, ειρμολογικό, ή ακόμη και παλαιό στιχηραρικό, ανάλογα με την περίσταση και την παράδοση του ναού.

  • Η επιλογή του μέλους είναι συχνά αισθητική και όχι αυστηρά τυπική· ωστόσο, λαμβάνεται υπόψη και η διάρκεια της ακολουθίας, ώστε η μουσική απόδοση να υπηρετεί τόσο το λειτουργικό πλαίσιο όσο και την πνευματική εμπειρία.


✨ Πνευματικό νόημα

Ο Ψαλμός Α' («Μακάριος ἀνήρ») περιγράφει τη ζωή του δικαίου που μελετά τον νόμο του Θεού «ἡμέρας καὶ νυκτός», και καρποφορεί πνευματικά σαν δέντρο φυτεμένο «παρὰ τὰς διεξόδους τῶν ὑδάτων». Είναι μια πρόσκληση σε εσωτερική καθαρότητα και πνευματική καρποφορία.


🕊️ Λειτουργική και Πνευματική Διάσταση των Ανοιξανταρίων


Τα Ανοιξαντάρια, ως προοίμιο εορτάσιμης ακολουθίας, φέρουν την ευφρόσυνη και πανηγυρική χροιά του ήχου, ενώ η μελοποίηση του Φωκαέως διατηρεί την ισορροπία ανάμεσα στην απλότητα και την εκφραστικότητα. Ο πλάγιος τέταρτος εδώ δεν είναι απλώς θεωρητικό σχήμα· είναι ζωντανή εμπειρία, λειτουργική πράξη και πνευματική ανάταση.

🎧 Ακούστε προσεκτικά τη μελωδική πορεία των ανοιξανταρίων στη δεύτερη απόδοση. Παρατηρήστε το κείμενο που προβάλλεται στο βίντεο, εντοπίστε τις έλξεις, τις καταλήξεις και τις θέσεις που αναλύθηκαν στην αντίστοιχη θεωρητική ενότητα. Δώστε προσοχή στον τρόπο με τον οποίο η μουσική υπηρετεί το κείμενο: πώς ο ήχος γίνεται φορέας νοήματος και πώς η ψαλτική τέχνη μεταμορφώνει τον λόγο σε προσευχή.


2η απόδοση:  Ανοιξαντάρια Φωκαέως - 'Ηχος πλ.δ'


🧭 Παρατήρηση και ερμηνεία στην πράξη:

Όπως συμβαίνει με τα Ανοιξαντάρια και το «Μακάριος ἀνήρ», όπου η επιλογή του μέλους και η στιγμή της ψαλμωδίας υπηρετούν τόσο το τυπικό όσο και την πνευματική ατμόσφαιρα της ακολουθίας, έτσι και στο Χερουβικό μέλος η μουσική λειτουργεί ως φορέας νοήματος και προσευχής.

🎶 Ακούστε το Χερουβικό μέλος και παρατηρήστε προσεκτικά το κείμενο που προβάλλεται στο βίντεο. Εστιάστε στην απόδοση των χαρακτήρων ποιότητας και έκφρασης στον πλάγιο τέταρτο ήχο: πώς αποτυπώνονται οι έλξεις, οι καταλήξεις και οι εκφραστικές θέσεις που αναλύθηκαν στην αντίστοιχη θεωρητική ενότητα. Διερευνήστε πώς η μουσική μορφοποιεί το κείμενο, πώς ο ήχος μεταφέρει το πνευματικό του βάθος, και πώς η ψαλτική τέχνη μεταπλάθει τον λόγο σε προσευχή.

Χερουβικός Ύμνος Πλαγίου Τετάρτου Ήχου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...