Χαρακτήρες Ποιότητας
Ψηφιστό - Βαρεία - Ομαλό - Αντικένωμα - Έτερον ή Σύνδεσμος
Έχουμε ήδη αναφέρει πως οι μουσικοί χαρακτήρες διαιρούνται σε
- Φωνητικούς
- Χρονικούς
- Έκφρασης
Ήδη έχουμε αναλήσει τους Φωνητικούς και τους Χρονικούς χαρακτήρες.
Οι χαρακτήρες Ποιότητας και Έκφρασης είναι άφωνα σημάδια, αλλά και κάποιοι φωνητικοί χαρακτήρες που με το σχήμα τους δηλώνουν φωνητικά ποικίλματα.
Ονομάζονται και Χειρονομίες, από τις κινήσεις των χεριών του Χοράρχη που υποδείκνυε την αντίστοιχη κίνηση της φωνής για κάθε χαρακτήρα ποιότητας.
Πολλές από αυτές τις χειρονομίες οι τρεις δάσκαλοι της Νέας Μεθόδου (Χρύσανθος εκ Μαδύτων, Χουρμούζιος Χαρτοφύλακας, Γρηγόριος Πρωτοψάλτης) τις ανέλυσαν στην μουσική σημειογραφία που σήμερα διαβάζουμε. Ο λόγος που το έκαναν ήταν ότι εκείνη την εποχή (19ος αιώνας) είχε αρχίσει να λησμονείται η ενέργεια αυτών των σημαδιών. Κράτησαν οριμένα μόνο ποιοτικά σημάδια χωρίς ανάλυση επειδή δήλωναν μικρό ποίκιλμα φωνής, εύκολο στην απομνημόνευση.
Διατηρήθηκαν οι εξής χαρακτήρες:
α) ένας χαρακτήρας - χαρακτήρας ποσότητας στον οποίο έχουμε ήδη αναφερθεί - με φωνή:Ο Σίμων Καράς επανέφερε και επτά χαρακτήρες Έκφρασης από την Παλαιά στη Νέα γραφή, για τους οποίους θα μιλήσουμε στην επόμενη διδακτική ενότητα.
Η ανάλυση της Πεταστής
Η ανάλυση του Ψηφιστού
Το Ψηφιστό σημειώνεται όταν ακολουθούν ισόχρονες καταβάσεις. Ζητά ο φθόγγος στον τον οποίο τίθεται να τονισθεί:
Η ανάλυση της Βαρείας
Η Βαρεία σημειώνεται πριν από Ίσον και απόστροφο ή πριν από δύο αποστρόφους. Η ενέργειά της μοιάζει με της Πεταστής. Η διαφορά τους έγκειται στο ότι η Βαρεία ακολουθείται από την ίδια συλλαβή, ενώ στην Πεταστή ακολουθεί άλλη συλλαβή.
Το Ομαλό ενεργεί ανεβάζοντας και κατεβάζοντας τις φωνές. Ζητά να κάνουμε έναν κυματισμό στη φωνή μας.
Το Αντικένωμα γράφεται κάτω από Ολίγον ή Οξεία όταν ακολουθε'ι κατάβαση με άλλη συλλαβή. Ενεργεί σαν Ομαλό:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια σας μας κάνουν καλλίτερους...